SBL – Onboardingspakke for bankene

SBL-onboardingspakken informerer finansinstitusjoner om hva som må gjøres for å hente skattegrunnlag og inntektsdata med samtykke digitalt.

SBL er en del av DSOP programmet og er mekanismen som muliggjør digital innhenting av skattegrunnlag og inntektsdata hos Skatteetaten med samtykkeløsning fra Altinn.

Denne siden beskriver hva en bank bør gjøre ifm med påkoblingen til både Altinn og Skatteetaten, samt informerer om planen for onboardingen. Nederst på siden finner du ofte stilte spørsmål til onboardingsprosessen og SBL.

Onboardingen består av 2 faser før integrasjon:

  • Forberedelse:
    • Lese dokumentasjon og vurdere hvordan dette berører banken og hvordan arbeidet skal organiseres – og når
    • Igangsette nødvendige tekniske interne bestillinger
  • Registrering & avtaleinngåelse:
    • Finansinstitusjonen registrerer seg hos Bits og får tildelt en plass for avtaleinngåelse med Skatteetaten
    • Finansinstitusjonen venter på sin tur
    • Finansinstitusjonen inngår avtale med Skatteetaten og kan starte integrasjon

Avgrensning og betingelse

For å kunne hente data digitalt med samtykke hos Skatteetaten for bruk til kredittscoring må finansinstitusjoner tilfredsstille følgende kriterier:

  1. Finansinstitusjoner skal ha følgende konsesjoner fra Finanstilsynet:
  • Bank
  • Filial av utenlandsk Kredittinstitusjon (NUF)
  • Livsforsikringsforetak
  1. Finansinstitusjoner skal kun benytte data ifm. lån med pant i eiendom for personmarkedet 
  2. Finansnæringen forplikter seg til å delta i de ulike DSOP initiativene basert på behandling i hovedstyret i Finans Norge.
    Knyttet til SBL presiseres forpliktelsen til å implementere følgende tjenester ila 2018:
  • Konkursbehandling
  • Kontrollinformasjon

Onboardingpakken inneholder dokumenter som er nødvendig for å en vellykket integrasjon av din virksomhet med Altinn samtykkeløsning og med Skatteetaten. Disse er listet i seksjon ”Relaterte linker” på høyre siden. Pakken bør leses i følgende rekkefølge:

Nr Beskrivelse
1 Onboardingsguide: Filen beskriver det overordnede innholdet i onboardingspakken og prosessen for onboardingen av bankene.
2 SBL-Onboarding: Presentasjon av SBL for beslutningstaker.
3 SBL-Introduksjon til prosessene: Presentasjon av de overordnede prosessene i SBL og hvilke berører bankene.
4 Link til Brønnøysundregistrenes dokumentasjon av samtykkeløsningen.
5 Linl til Skatteetatens dokumentasjon for utlevering av skattegrunnlag og inntektsopplysninger med samtykke.
6 Link til overgangsveiledning: Tidligere LTO-koder – a-ordningens beskrivelser.
7 Link til veiledningen som beskriver  hva slags type informasjon rapporteres i a-ordningen
8 Zip-fil «SBL-Eksempler_testdata.zip» med oversikt over testdata for alle 21 testbrukere tilgjengelige for SBL:

–   Skattegrunnlagsdata: Oversikt ”SBL-Skattegrunlag-Testdata v.1.0.xlsx” og 21 XML filer

–   Inntektsopplysninger: Oversikt ”SBL-Inntektopplysninger-Testdata v.1.0.xlsx” og 21 XML filer

9 Zip-fil «SBL-Integrasjonstest.zip» med oversikt over alle 21 testbrukere tilgjengelige for SBL:

–   Oversikt over testbrukere og deres påloggingsmekanismer (BankID og MinID) i
”SBL-Testbrukere-Paaloggingmekanismer v.1.0.pdf”

–   Testcaser: 22 testcaser i ”SBL Integrasjonstest – Test Case v.1.0.xlsx”

Rapport: Mal for rapport for integrasjonstest ” SBL-Integrasjonstest rapport v.1.0.docx”

10 SBL-Skjermer for brukertest: Presentasjon som inneholder skjermbilder som kan brukes av U/X designere ifm brukertester og utvikling av kundereiser i banken.
11 Brønnøysundregistrenes dokumentasjon av Altinn tjenester og forvaltning for datakonsumenter.
12 Ytelsesrapport for Altinn samtykkeløsning

Det legges til grunn at bankene skal kunne gjennomføre integrasjonen og tilpasningene uten å støtte fra Bits, Altinn eller Skatteetaten. Eventuell support må skaffes fra underleverandører.

Har du spørsmål om SBL,  SBL onboarding og innholdet i pakken? Ta kontakt med Jean-Luc Orgeret på 90 20 36 85 eller på mail jean-luc.orgeret@bits.no.

Du kan også kontakte Bits på post-sbl@bits.no.

Ofte stilte spørsmål

Nr Spørsmål Svar
1 Hvem deltar i dette prosjektet og hvorfor gjør de det? Skatteetaten, Brønnøysundregistrene/Altinn og noen banker (pilotbanker: DNB og Sparebank 1 og ”fast followers”: Nordea og Skandiabanken) forplikter seg til å delta i testing av- og igangsetting av utrullingsaktivitetene.
2 Hvorfor er akkurat disse bankene med? Alle banker ble sommeren 2016 invitert med i DSOP samarbeidet – enten som aktive banker i Referansegruppen eller passive interessenter i Interessentgruppen. Referansegruppen er med på å prioritere opp hvilke prosjekter som skal igangsettes og det er bankene i Referansegruppen som blir spurt om å være med i DSOP prosjektene.

Bankene som er aktivt med i SBL er det fordi de valgte å ta en aktiv rolle. De har stilt med ressurser og kapasitet for å bidra for bankfelleskapet i prosjektet.

3 Blir det ikke en stor fordel for bankene som deltar i prosjektet i forhold til de som ikke deltar? Bankene som deltar i prosjektet høster selvfølgelig erfaringer fra Altinn samtykkeløsningen og tjenestene hos Skatteetaten, men samtidig må de ”brøytekjøre” ved å kvalitetssikre dokumentasjon, onboardingsprosessen, og teste løsningene fra Altinn og Skatteetaten. Deres erfaringer kommer med andre ord ikke gratis.
4 Hvorfor aksepterer de andre bankene de fordelene som blir gitt til bankene som deltar i prosjektet? Prosjektet har kun behov for et begrenset antall banker. Alle bankene som ønsket å delta i begynnelsen er med i prosjektet. I bransjen er man vant med å jobbe på «dugnad» – de som bidrar aktivt får mer erfaring, men også mer utfordringer. Bankene som ikke er med forventer at bankene som er med jobber for dem med tanke på det som er felles (grensesnitt og data) og sørger for at tjenestene som tilbys bankene er stabile når de kobler seg på.
5 Registrering av bankene i køen for utrulling skjer i august, men selve utrullingen vil først skje fra februar 2018. Hvorfor tar det så lang tid? Prosjektet SBL går inn i realiseringsfasen hvor mye av fokuset vil være på forvaltning, driftsstabilitet og kvalitet. De fire bankene i prosjektet vil dermed bidra til å kartlegge eventuelle forbedringsmuligheter i rutiner hos Altinn, Skatteetaten og hos Bits. Denne fasen vil sikre at tjenestene som tilbys gjennom SBL er av god kvalitet når utrullingen starter for de andre bankene.

Skatteetaten vil også benytte realiseringsfasen til å teste og sikre deres rutiner for onboarding.

6 Hva må banken gjøre for å registrere seg? SBL prosjektet ønsker en gradvis oppstart for å hindre produksjonsproblemer og for å kunne gjøre nødvendige justeringer underveis. Bits opplever en stor interesse fra banker og finansinstitusjoner knyttet til å ta i bruk SBL-løsningen.

Hvis det er slik at for mange virksomheter ønsker å ta løsningen i bruk umiddelbart etter at det åpnes for generell tilgang, så må det ordnes en rettferdig rekkefølge for produksjonsoppstart i februar 2018.

Virksomheter som ønsker å koble seg på SBL bes:
1.       Fylle ut skjema der det blant annet indikeres ønsket dato for oppstart etter 1. Februar 2018
2.       Sende det utfylte skjema til Bits på epostadressen post-sbl@bits.no

Skjemaet er tilgjengelig her.

Hvis det viser seg at det er flere virksomheter som ønsker umiddelbar oppstart etter 1. Februar og kapasitet ikke kan håndtere omfanget, så vil oppstartsrekkefølgen vil bli fastsatt på følgende måte:
1.       For banker som har sendt inn skjemaet før 24. august kl 12.00 blir det foretatt en loddtrekning
2.       For banker som sender inn skjemaet etter 24. august kl 12.00 vil bankene bli plassert i en sekvensiell rekkefølge hvis det viser seg at ønsket startdato allerede er overbelastet

Trinnvis utrullingen vil etter planen skje fra februar 2018. En tentativ plan for integrasjon fra februar 2018 vil bli utarbeidet i løpet av høsten 2017.